Med Förenta Staternas folk har förenats en million svenskar och deras efterkommande intill fjärde och femte släktled.
Tag vara på ditt liv! Akta dä väl! Fördärva dä inte för dej! Dä ä ditt, kom ihåg bara ditt!
Att diskutera kring romanen Utvandrarna
1. Hur blir verklighetsbakgrunden till romanen tydlig?
2. Studera språket och berättartekniken. Vad kännetecknar Mobergs språk? Hur berättar han sin historia?
3. Varför känner sig romanens gestalter nödgade att emigrera? Hur stämmer det med verkligheten?
4. Vad är det som får den motvilliga Kristina att till sist gå med på att lämna hemmet och resa till det främmande landet på andra sidan Atlanten?
5. Beskriv förhållandet mellan Karl Oskar och Kristina.
6. Studera de kvinnor som Moberg beskriver. Karakterisera dem. Vad gör Ulrika så speciell?
7. En av männen har drag av Moberg själv? Vem? Vad är det som knyter honom till författaren?
8. Hur skaffade sig Moberg sig den kunskap som han behövde för att kunna beskriva överfarten från Sverige till Amerika på briggen Charlotta? Han ville att det skulle vara så svårt som möjligt för hans emigranter. Hur blir det tydligt?
9. Mobergs roman Utvandrarna valdes till 1900-talets svenska roman vid en omröstning genomförd av TV-programmet ”Röda rummet”. Vad kan det ha varit som fick tittarna att rösta på Mobergs roman? (Horace Engdahl kommenterade resultatet med att säga att ”det är ju inte ett val som vi intellektuella skulle ha gjort”)
10. Ge ett personligt omdöme om romanen. Den gavs ut 1949. Vad är det som fortfarande gör Utvandrarna till viktig läsning? Vad är så speciellt med detta verk? Bör man läsa den i dagens skola?
Ingrid Nettervik